tiistai 21. lokakuuta 2014

Kiri, Kiri ...














Hannu ihailee Kiriä, joka on tässä vielä luonnosvaiheessa. Ketjuja ei ole vielä löytynyt ja runko on kauniin ruosteinen – se kukkii kuin kesän kukat.

Tässä on muutama kuva Niilon kunnostamasta Kiristä. Tällä pyörällä on tarina: se on muuttunut romusta kauniiksi kulkuvälineeksi. Kiri on herännyt henkiin. Tarina on helpompi kertoa kuvien avulla.

Pyörä on kotoisin Siperiasta. Se on saari Ruovedellä, joka tunnetaan kartoissa myös Sappisalon nimellä. Täällä pyörällä on ollut koti, jossa on se on aiemmin asunut. Matka jatkui vesillä ruonoilijantien reittiä Ruovedelle purjeveneellä. Matkan aikana muutaman kerran irroteltiin skuuttiköysiä pyöränrungoista, mutta onnistui se näinkin. Pyörä on luultavasti taittanut samaa reittiä aiemmin höyrylaivalla Tarjanteen tai Pohjolan kyydissä. Saaressa on ollut kaksi maatilaa. Saaresta maito kuljetettiin laivan kyydissä kirkonkylälle tai kaupunkiin. Maatilojen välillä kulki tie. Polkupyörä oli tarpeen maatilan päivittäisissä töissä: menoissa metsätöihin, laitumelle, pellolle tai niityille. Tarakalla on kuljetettu todistettavasti painavaa tavaraa, kun se on selvästi vääntynyt.

Kiri on ollut kovassa käytössä. Siitä on todisteena poljinkammet, jotka on molemmat joskus menneet poikki ja ne on korjattu hitsaamalla. Ohjainlaakerin suojana on alapäässä narua.Ketjut katkesivat heti kun polkimia pyöräytettiin.

Kiri on pyöränrungoista alempana, Aino ylempänä. Ei heti uskoisi, että näistä rungoista vielä tulee ajokelpoisia. Kunnostus vaati lukemattomia työtunteja. Molemmissa pyörissä on taka-akselille säätöruuvi. Takavanteesta sai vielä ajokelpoisen, kun siihen vaihdettiin pinnat.Etuvanne korvattiin toisella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti